Mata Pelajaran : Dunia Sains Dan Teknologi-Sains Fizikal
Kelas : Tahun 1 Balsam
Bidang Pelajaran : Mata untuk melihat
Objektif pembelajaran : Mengaplikasikan Pengetahuan tentang Pelbagai Warna
Hasil Pembelajaran : Di akhir sesi pembelajaran ini, murid-murid dapat:
A: Menguasai isi kandungan pelajaran
- Mengenal pasti warna iaitu hitam, putih, biru, merah, hijau, kuning, ungu dan jingga.
- Menaakul kepentingan warna dalam kehidupan secara lisan
- Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
B: Membina kemahiran saintifik dan kemahiran berfikir
- Memerhati
- Mengelaskan
- Berkomunikasi
- Mengguna dan mengendalikan peralatan sains dengan betul
- Membandingkan dan Membezakan
C: Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni
- Minat dan bersifat ingin tahu tentang alam sekeliling.
- Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.
Konsep/prinsip/hukum/teori:
Fungsi mata
a. Mengaplikasi pengetahuan tentang pelbagai warna
b. Mengenalpasti bahagian tubuh manusia yang berkaitan dengan deria penglihatan.
c. Mengenalpasti warna iaitu hitam,putih,biru,merah,hijau,kuning,ungu dan jingga
Bahan,peralatan,sumber:
Bahan maujud,lampiran,lembaran kerja,nota di slaid powerpoint
Langkah berjaga-jaga:
Sentiasa memastikan setiap bahan dan aktiviti dijalankan di bawah pengawasan yang menjamin keselamatan proses p & p.
Pengetahuan sedia ada:
Murid mempunyai;
- Pengetahuan tentang nama warna
- Pengetahuan tentang tubuh badan sendiri
- Pemahaman Bahasa Malaysia
Aktiviti Pengajaran | Dan Pembelajaran | Nota | |
Fasa | Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |
Permulaan/ Mencungkil idea (10 Minit) | - Guru memberi arahan kepada murid supaya menutup mata masing-masing. - Contoh soalan: Adakah kamu boleh melihat objek di sekeliling kamu? - Kamu melihat objek-objek tersebut menggunakan apa? | - Murid menjawab soalan . Jawapan murid : Cth: Tidak,kurang jelas. Jawapan murid: Cth: Mata | Strategi/ teknik:Penyoalan seluruh kelas KBBT: Meramal,berfikir |
Penstukturan idea/semula (20 minit) | Guru mengajukan persoalan; - Contoh soalan: Berdasarkan pemerhatian kamu, nyatakan objek yang dilihat. Perkaitan warna. - Guru menyoal murid: -Apakah warna baju guru yang dipakai oleh guru matematik kamu? -Apakah warna yang disukai oleh kamu? -Jika kamu bukan seorang manusia, apakah objek yang kamu pilih? -Cuba gambarkan kamu seekor rama-rama, nyatakan warna-warna kamu. | -Murid melihat di sekeliling mereka dan menyebut apa yang dilihat. Jawapan murid : Cth: meja,kerusi,pokok,padang dan lain-lain. Menyatakan warna objek. Jawapan murid: Cth : biru Cth: hijau,merah dan lain-lain. Cth: buah,bunga dan lain-lain. Cth: berwarna-warni seperti kuning,putih,ungu dan lain-lain. | Strategi/Teknik: Pemerhatian Sumber pengajaran: Slaid Powerpoint (Lampiran 1). kertas soalan (Lampiran 2) Sikap saintifik dan nilai murni: Minat dan bersifat ingin tahu tentang alam sekeliling. |
Aplikasi Idea (20 Minit) | - Murid dan guru bersoaljawab tentang warna-warna yang terdapat pada: i. Bendera Malaysia ii. lampu isyarat iii. matahari iv.warna pakaian guru | - Murid menyatakan warna objek yang terdapat di sekeliling mereka. Hitam, putih,biru,merah,hijau,kuning, ungu,dan jingga. Jawapan murid : Cth:Putih,merah,biru dan kuning. Cth:merah,hijau Cth:jingga,kuning Cth:ungu | Strategi/Teknik : KBBT - Mengelas, Soal jawab dan perbincangan. Sumber pengajaran: (Lembaran kerja 1, 2,3 ) Sikap saintifik dan nilai murni: Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan. |
Refleksi/ Penutup (10 Minit) | -Guru menyuruh murid menyatakan kepentingan warna dalam kehidupan. -Guru memberikan lampiran 1.0 | - Murid menyatakan kepentingan warna dalam kehidupan. Contoh: lampu isyarat. - Murid mewarnakan gambar lampu isyarat dengan betul mengikut urutan. | Strategi: Penyoalan seluruh kelas KBBT:Membuat kesimpulan Sumber pengajaran: Lampiran 1.0,Slaid pp Lembaran kerja |
REFLEKSI
LEMBARAN KERJA
No comments:
Post a Comment