Mobail merupakan sejenis arca di mana pengarca mencari satu konsep baru untuk mengapungkan atau menggunakan ruang atas udara sebagai kaedah menampilkan dalam peragaan arca yang diterima sebagai karya seni.
Konsep mobail dikaitkan dengan objek apungan di udara tetapi mempunyai konsep simetri yang menarik.
M |
obail dipelopori oleh Alexander Calder (1898-1976) iaitu seorang pengarca dan jurutera Amerika Syarikat. Simetri mobail boleh bersifat tulen atau tidak tulen.
Alat dan Bahan
Alat dan bahan mempengaruhi bentuk mobail. Bagaimanapun apungan yang baik berkaitan dengan bahan yang ringan, tipis dan tahan lama.
Cantuman komponen mobail dibuat secara pateri/ kimpalan, gam plastik, skrew, jahitan dan tanggam..
Kemasan mobail boleh dilakukan dengan menyapukan bahan penyudah seperti syelek, varnish, cat kilat atau emulsi.
MUZIK DI DALAM AIR
Rancangan Pengajaran Harian : Mobail
MATAPELAJARAN : PENDIDIKAN SENI VISUAL
BIDANG : Membentuk dan Membuat Binaan
AKTIVITI : Mobail
TEMA : Ikan
TAJUK : Akuarium Di Udara
OBJEKTIF : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid
dapat:
Objektif Kognitif : Mengetahui bahawa imbangan adalah penting
dalam penghasilan mobail ikan.
Objektif Psikomotor : Mengaplikasikan teknik melukis, menggunting,
mewarna, mengikat dan menggantung yang betul.
Objektif Afektif : Menghargai haiwan dan mencintai alam sekitar
PENERAPAN NILAI : Sayang kepada haiwan, cinta kepada alam sekitar
KBKK : Menghubungkaitkan, Menjana Idea
KEMAHIRAN SEDIA ADA : Murid telah mempelajari teknik-teknik melukis dan
mewarna.
MASA | PERKARA | CATATAN |
3 minit | Set Induksi Guru memainkan muzik berunsur bunyi dalam air dengan pemain DVD. Murid mendengar dan membuat analisa terhadap muzik yang dimainkan. Guru mengendalikan sesi soal jawab:
(Saya berasa seolah-olah berada di dalam air atau akuarium)
(Saya berasa relaks dan tenang)
(Beberapa ekor ikan sedang berenang di dalam akuarium)
(Suka. Sebab saya suka keadaan dalam air) Guru memberitahu murid bahawa mereka akan menghasilkan sesuatu yang umpama akuarium terapung di udara. | ABM: Pemain DVD Pendekatan : Teori Kecerdasan Pelbagai Verbal Linguistik. Muzikal dan kinestetik KBKK: Mensintesis Menganalisis Menjana idea |
10 minit 10 minit 20 minit 14 minit | Perkembangan Langkah 1 Guru memberitahu murid bahawa hari ini mereka akan menghasilkan sebuah akuarium yang terapung di udara, iaitu mobail ikan. Guru membimbing murid meneroka pelbagai bahan yang boleh digunakan untuk menghasilkan mobail. Murid memberi idea masing-masing. Langkah 2 Guru menunjukkan contoh-contoh gambar mobail dan cara menghasilkan mobail dengan persembahan Power Point. (Sila rujuk Lampiran 2) Murid memerhati dan mendengar penerangan guru. Guru menegaskan imbangan adalah penting dalam penghasilan mobail ikan dan bentuk mobail mesti menepati tema dan tajuk. Guru bersoal jawab dengan murid berkenaan prosedur menghasilkan mobail ikan:
Langkah 3Guru membimbing murid semasa menghasilkan mobail ikan: i. lukiskan rupa ikan pada kertas tebal ii. guntingkan rupa ikan yang telha dilukis iii. warnakan rupa ikan yang telah dipotong dengan warna poster atau warna air iv. lukiskan lakaran gambar ikan dengan pen marker v. ulang langkah (i) hingga (iv) untuk menghasilkan ikan dan warnakan dengan warna yang berlainan vi. ikatkan ikan yang telah siap dilukis dengan benang dan ikatkan pula pada lidi vii. ikatkan ikan yang lain dengan benang dan ikatkan pula pada lidi hujung lidi yang sama viii. ulang langkah (vi) dan (vii) dan gantungkan pada lidi seperti dlaam gambar yang ditunjukkan i. memperagakan hasil origami burung Langkah 4 Guru menyuruh murid mereka cipta sebuah cerita berpandukan mobail ikan yang dihasilkan. Murid yang terpilih bercerita di depan murid-murid lain. | ABM: mobail ikan Pendekatan: Konstruktivisme Sumbangsaran KBKK: Menjana idea Penerokaan: Membanding beza jenis bahan yang sesuai digunakan untuk menghasilkan origami ABM: gambar slaid Pendekatan: Masteri KBKK: Membanding beza Mensintesis Menghubungkaitkan ABM: kertas tebal , gunting, benang, warna poster, pen marker, pensel dan pemadam. Pendekatan: Kontektual KBKK: Mereka cipta Menghubungkait ABM: Mobail ikan Pendekatan: Kecergasan Pelbagai- muzikal dan kinestetik KBKK: Mereka cipta |
3 minit | Penutup Guru memainkan muzik berunsur bunyi dalam air dan memberitahu murid menggerakkan mobail ikan yang dihasilkan seperti akuarium yang terapung di udara. Murid memperagakan mobail ikan yang dihasilkan sambil menggerakkan mobail seperti akuarium yang terapung di udara. Murid membanding beza “akuarium terapung di udara” sesama sendiri. | KBKK: Membanding beza Menghubung kait Menganalisis |
Penjelasan langkah-langkah membuat mobail ikan melalui persembahan powerpoint telah menyenangkan pemahaman mereka membuatnya. Murid-murid berasa seronok dan gembira menunjukkan mobail ikan dengan iringan muzik. Namun terdapat beberapa orang murid tidak sempat menyiapkan mobail. Ini bermaksud pengajaran hari ini kurang berjaya. Oleh kerana terdapat banyak langkah yang harus dibuat oleh murid untuk menyiapkan mobail ikan. Aktiviti seni hari ini amat makan masa kerana murid-murid perlu melukis dan mewarnakan ikan sebelum dijadikan mobail. Untuk pengajaran yang akan datang, aktiviti seperti ini harus dijalankan dalam kumpulan. Dengan kerjasama murid-murid hasil sesuatu kerja seni yang rumit akan dapat dibuat pada masa yang ditetapkanLANGKAH-LANGKAH
No comments:
Post a Comment